Realitate virtuala: tehnologia viitorului incorporata in spatii de joaca copii si alte activitati

Acest an a avut un marcaj tragic, si anume pandemia de COVID-19, care, din pacate, limiteaza interactiunea fizica. In acest context, comunicarea si interactiunea virtuala au devenit si vor fi actiuni normale pentru multi ani de acum incolo. Desi vazute ca futuriste de unii, dispozitivele de realitate virtuala au un rol important in multe industrii diferite, dar si in ceea ce inseamna divertismentul, mai ales al celor mici, care au nevoie, in continuare de activitati si joaca. Astazi sunt disponibile spatii de joaca copii, precum cele oferite de Univrse, unde micutii pot interactiona, fara a se atinge, participand la jocuri de echipa sau la lectii educative despre stiinte, corpul uman sau univers. Tehnologiile realitatii virtuale sunt cu adevarat tehnologia viitorului, disponibila astazi.

Ce este realitatea virtuala?

Definitia de baza ar fi ca realitate virtuala (VR) inlocuieste realitatea cu un mediu digital 3D complet nou. Produsele de realitate virtuala continua sa fie preferate in ceea ce priveste investitiile in acest deceniu, la fel ca in precedentul.

De unde a luat nastere aceasta industrie?

In ultimele doua decenii, au fost facuti pasi mari si importanti in dezvoltarea tehnologica a produselor de VR sau macar care doreau sa duca utilizatorul in aceasta lume virtuala. La inceputul anilor ’90 au fost lansate o serie de dispozitive care permiteau utilizatorului sa vizioneze un videoclip aflat pe un alt dispozitiv extern. Apoi, in urmatorul deceniu, au fost lansate dispozitive precum Google Glass Explorer. Acestea au captat imaginatia multor oameni si a fost unul dintre primele produse de „realitate augmentata” disponibile consumatorilor, diferita totusi de realitatea virtuala. Totusi, acest lucru a deschis calea dezvoltarii altor produse. Mai tarziu in deceniu trecut, au fost lansate mai multe produse de realitate virtuala, precum si de realitate augmentata. Oculus a lansat, de exemplu, o casca VR care nu trebuie sa fie conectata la un computer, denumita Quest. Astfel s-a demonstrat ca realitatea virtuala nu trebuie legata neaparat de un computer.

Care sunt tehnologiile cheie?

Setul cu casca este alcatuit din multe parti componente, inclusiv optica, afisaje, senzori etc. Fiecare dintre aceste componente trebuie sa se potriveasca perfect pentru a crea o experienta complet captivanta pentru utilizator. In cadrul opticii, ghidurile de unda sunt o parte importanta a afisajelor de realitate virtuala, care transmit imaginea catre ochiul utilizatorului. Exista multe cerinte diferite care trebuie indeplinite si, desi in prezent exista anumite probleme optice prezente in unele casti, este probabil ca in viitor acestea sa fie eliminate, pe masura ce tehnologia evolueaza si se imbunatateste.

Ce industrii utilizeaza aceasta tehnologie?

Exista o gama larga de industrii care utilizeaza tehnologie de realitate virtuala. De exemplu productie, asistenta de la distanta, educatie si instruire, pentru a numi doar cateva. Una dintre cele mai cunoscute utilizari ale castilor VR este in aplicatiile de jocuri. Companii precum Oculus si HTC, au creat o gama de produse pe care consumatorii le pot folosi pentru o experienta totala de joc captivant. Astfel de jocuri gasim si la Univrse, pentru copii, dar si pentru adulti. Asa ca, cu realitatea virtuala, se poate “juca” aproape oricine.

Realitatea virtuala este inca o tehnologie tanara, dar si foarte promitatoare. In mod clar, se pot astepta imbunatatiri mari in urmatorii 10 ani.

Care va fi viitorul realitatii virtuale in 2030?

Intr-un raport recent, specialistii s-au exprimat cu mult optimism cu privire la dezvoltarea realitatii virtuale. Acestia afirma ca, in decurs de 10 ani, realitatea virtuala ar putea chiar sa depaseasca piata TV. Totusi, astazi, realitatii virtuale ii lipseste transparenta tehnologica, calitatea imersiunii si interactivitatea in experienta utilizatorului .

Purtarea unei casti de realitate virtuala il izoleaza pe utilizator pentru a-i scufunda intr-un mediu virtual. Este un mediu obstructiv care incetineste dezvoltarea realitatii virtuale. Tehnologia ar trebui sa reuseasca sa creeze un mediu de vizualizare mai neutru si mai transparent.

Calitatea imersiunii incetineste libertate realitatii virtuale de astazi. Capturarea imaginilor si tehnologiile de reproducere a experientei ofera o calitate de imersiune care nu reproduce inca realitatea suficient de bine. Realitatea virtuala  pacaleste creierul sa foloseasca doua simturi (vedere si auz) pentru a-l face sa creada ca are o experienta reala care, de fapt, nu exista. Cand creierul este inselat, vorbim de imersiune in realitatea virtuala. Cu toate acestea, orice factor gresit ne va scoate din aceasta “inselatorie” si ne va reaminti ca experienta este gresita.

Interactivitatea continutului inca impiedica realitatea virtuala. Totusi, Oculus arata progrese mari in interactivitatea pe care o ofera. Impinsa mai departe, interactivitatea va crea utilizari care vor genera interes in randul publicului larg.

Intr-o buna zi, realitatea virtuala va fi ca telefonia si internetul, ca si popularitate. De asemenea, realitatea virtuala va implica, in viitor, accesorii avansate care extind imersiunea. Unele accesorii exista deja sau sunt in curs de dezvoltare, dar vor fi bineinteles imbunatatite in viitor si pentru un public mai larg.

Dupa cum vedem, realitatea virtuala este in plin proces de dezvoltare. Insa, chiar si asa, este un salt urias tehnologic, menit sa ne ajute si sa ne incante deopotriva. Pentru adulti si copii, realitatea virtuala este un mod inedit de a petrece timpul, iar Univrse este gata sa ofere cele mai tari experiente. Cu realitatea virtuala poti calatori in locuri minunate, unde nu vei putea ajunge vreodata, poti fi ceea ce in realitate nu poti fi si poti avea experiente imposibile in lumea reala.

Atentie insa: exista persoane care nu vor putea avea aceasta experienta, insa lista este scurta. Este vorba despre persoanele care sufera de epilepsie sau anumite boli care dau tulburari de echilibru, ori femeile gravide. In rest, realitatea virtuala este pentru oricine!