Tot ce trebuie sa stiti despre catalizator

Tot ce trebuie sa stiti despre catalizator

Cataliza este un proces in care rata unei reactii chimice este crescuta. Pentru a creste aceasta viteza, se folosesc substante numite catalizatori si de aici vine numele piesei pe care o avem in masina. Spre deosebire de reactanti, catalizatorii nu sunt consumati atunci cand intra in joc in reactie.

In aceste vremuri catalizatorul a devenit un element foarte important in vehiculul nostru. Fara ea, poluarea aerului ar fi mult mai mare, pe langa faptul ca am respira gaze care sunt foarte daunatoare plamanilor nostri. Folosind tehnica de cataliza, catalizatorul reduce elementele poluante continute in gazele de esapament atunci cand acestea intra in contact cu suprafata lor activa. Pe scurt, este un obstacol prin care gazele trebuie sa treaca prin traseul lor de la motor la exterior prin sistemul de evacuare. Daca ai catalizatoare pe care vrei sa le vinzi, le poti aduce la depozitul de catalizatoare .

Catalizatorul este montat imediat dupa galeria de evacuare, deoarece acesta este locul in care gazele circula cu o temperatura constanta ridicata. Temperatura creste din nou in interiorul catalizatorului si poate ajunge pana la 700 ° C, ajungand astfel la o energie termica optima pentru a efectua transformari chimice.

La exterior, catalizatorul nu este altceva decat un recipient din otel inoxidabil care este de obicei acoperit cu o carcasa metalica care izoleaza termic catalizatorul din imprejurimile sale. In interior, un suport ceramic sau monolit, de obicei cilindric sau oval in forma si prevazut cu o structura celulara fagure, este impregnat intr-o rasina. Aceasta rasina contine elementele nobile metalice (platina, paladiu, rodiu) care permit oxidarea si faciliteaza reducerea. Monolitul este format din mii de canale minuscule prin care trec gazele de esapament. Traseul format de peretii acestor canale (material catalizator) are o distanta echivalenta cu trei terenuri de fotbal.

Oxidarea si reducerea sunt cele doua procese fundamentale care apar in catalizatorul nostru. In reducerea catalitica, moleculele de oxid de azot sunt rupte si apar molecule de azot si oxigen. Astfel, doua molecule de oxid de azot vor da nastere la una de azot si alta de oxigen. Pe de alta parte, in oxidare, catalizatorul actioneaza ca un suport pentru a finaliza arderea monoxidului de carbon daunator si a hidrocarburilor reziduale. Pentru aceasta oxidare sau “re-ardere” este necesar oxigen. Pentru a calcula cat de mult este responsabila, sonda Lambda. Aceasta sonda, pe langa calcularea procentului perfect pentru arderea optima in motor, face masuratori constante, astfel incat oxigenul necesar oxidarii catalitice sa ajunga la catalizator.

Exista mai multe tipuri de catalizator; cel mai comun, complex si scump este catalizatorul cu trei cai. Este cel care este cel mai montat astazi, desi exista si altele, cum ar fi catalizatorul oxidant simplu sau catalizatorul bidirectional, care este cel folosit de obicei de masinile fabricate in America. Catalizatorul cu bucla inchisa sau cu trei cai este numit astfel deoarece reduce toate cele trei gaze nocive simultan. Monoxid de carbon (CO), hidrocarburi (HC) si oxid de azot (NOx).

Catalizatorul functioneaza bine?

Ca orice alta componenta a masinii noastre, convertorul catalitic se poate descompune. Desi este adevarat ca nu este un element cu functionare mecanica, acesta poate opri sa-si faca bine functia.