Traditia tapetului pe perete continua si in zilele noastre, deoarece este o metoda eleganta, eficienta si avantajoaa financiar, cu scopul de a oferi un design unic unei incaperi sau, de ce nu, intregii case. Cele mai bune oferte pentru tapet vinil le gasim in categoria tapet vinil, avand site-ul web usor de accesat de oricine, iar preturile fiind foarte avantajoase.
Avand originea in secolul al XVI-lea, cele mai vechi tapeturi vinil au fost folosite pentru a decora interioarele dulapurilor si camerelor mai mici din casele comerciantilor, mai degraba decat casele mari ale aristocratiei. Dar, la inceputul secolului XX, era folosit peste tot, pe holuri, bucatarii, bai si dormitoare, precum si in camere de receptie, si era extrem popular atat in cele mai bogate, cat si in cele mai sarace case. Cu toate acestea, tocmai aceasta popularitate a determinat ca tapetul sa fie considerat drept relatia slaba a artelor decorative.
Multe tapeturi vinil timpurii au prezentat motive florale stilizate si scene picturale simple copiate din broderii contemporane si alte materiale textile. Au fost tiparite in monocrom, cu cerneala neagra pe foi mici de hartie care masurau aproximativ 40 cm inaltime cu 50 cm latime. Abia la mijlocul secolului al XVII-lea, foile unice au fost unite pentru a forma rulouri lungi, o dezvoltare care a incurajat, de asemenea, producerea de role mai mari si introducerea tiparirii cu ajutorul unui bloc de lemn, care a continuat sa fie utilizata la fabricarea unor produse mai scumpe din gama de tapet pana la mijlocul secolului XX. In acest proces, designul a fost gravat pe suprafata unui bloc de lemn dreptunghiular. Apoi blocul a fost cernut cu vopsea si asezat cu fata in jos pe hartie pentru imprimare. Modelele policrom au necesitat utilizarea mai multor blocuri – unul pentru fiecare culoare. Fiecare culoare a fost tiparita separat pe toata lungimea rolei, care a fost apoi agatata pentru a se usca inainte de a putea fi aplicata urmatoarea culoare. Niste pense speciale din colturile blocurilor au ajutat imprimanta sa alinieze designul. Procesul a fost laborios si a necesitat o abilitate considerabila.
Imbunatatirile tehnice ale procesului de tiparire in bloc au insemnat ca la mijlocul secolului al XVIII-lea modelele puteau fi tiparite in mai multe culori si stiluri, iar industria tapetului din Marea Britanie a inflorit. Drept urmare, a atras atentia Biroului pentru Taxe care a vazut in tapet o sursa noua de venit potential bogata. Aceste taxe au dus inevitabil la cresterea preturilor si au incurajat producatorii sa se concentreze pe modele de tapet mai scumpe. In ciuda acestui fapt, cererea a ramas ridicata, iar modelele colorate elegant au fost vandute de producatori la moda precum Thomas Chippendale. Perioada a fost, de asemenea, deosebit de bogata si inventiva din punct de vedere al designului. Modelele florale continand trandafiri si garoafe fine, au fost cele mai populare, dar au fost admirate si scene arhitecturale si de peisaj.
Tapetul aparut la mijlocul secolului al XIX-lea a cuprins o mare varietate de modele, inclusiv efecte din marmura si lemn, stucuri de imitatie, modele si stiluri deosebite si versatile. Cele mai frecvente au fost numeroasele mii de modele cu motive florale si tepet imprimat in culori stralucitoare cu trandafiri realizati realist. Pentru ochii nostri, naturalismul acestor tipare este destul de atragator, dar pentru critici precum arhitectul A. W. N. Pugin, acesta a fost caracteristic pentru tot ce a fost gresit in designul victorian. Modelele naturaliste, a argumentat el, nu erau doar dubioase din motive estetice, ci si inadecvate pentru decorarea unui perete. Tridimensionalitatea lor nu a functionat cu suprafata sa plana si solida si a produs o impresie tulburatoare si falsa de profunzime. In locul lor, Pugin a pledat pentru design-uri cu ornament conventional, mai degraba decat motive realiste. Imaginile de fundal proprii contineau ornamentul favorit medieval si heraldic, dar alti designeri precum Owen Jones stilizau natura, reducand florile si frunzisul la o serie de forme simetrice. In ciuda publicitatii largi acordate acestor opinii, ei nu au reusit niciodata sa se remarce in acest tip de design si atat producatorii, cat si majoritatea clientilor au continuat sa prefere stiluri mai traditionale si naturaliste.
Anii ’60 -’70 au reprezentat un punct ridicat de dezvoltare pentru multi producatori de tapet atunci cand vanzarile erau mari, iar designurile erau indraznete si moderne. Dar criza petrolului din 1973 a dus la o reducere semnificativa a dimensiunii industriei la nivel mondial, multe firme iesind din afaceri sau fiind preluate de mari corporatii internationale. Cresterea concurentei din industria vopselelor si popularitatea finisajelor precum stippling (crearea de forme si imagini prin realizarea multor puncte mici) si rularea (folosind o carpa aproximativ pliata pentru a crea un efect marmorat), in anii 1980, au dus, de asemenea, la reducerea vanzarilor si singurele zone de crestere ezistau pentru marfurile mai ieftine, produse in masa, vandute in magazinele de bricolaj. Mai recent insa, tapetul a cunoscut o renastere. Moda pentru peretii astfel decorati a incurajat gustul pentru modele mai mari, mai asertive, in timp ce dezvoltarea tiparirii digitale si renasterea serigrafiei au permis artistilor si designerilor independenti sa se implice.
In ziua de astazi, avand la dispozitie magazine precum gudart.ro este usor sa gasesti un model de tapet vinil care sa se potriveasca cu decorul din interiorul casei tale. Preturile avantajoase incurajaza tot mai multe persoane sa renunte la peretii vopsiti de odinioara si sa opteze pentru tapet. Cu peste 100 de modele de tapet la dispozitia ta, poti transforma chiar si o garsoniera modesta intr-o locuinta de lux!